• Kajtek

Jak wypoczywać efektywnie? Wskazówki, za które Twój mózg będzie wdzięczny


Żyjemy szybko. Przyspiesza wszystko wokół nas: Internet, samochody, produkcja, konsumpcjonizm. Przyspiesza również nasze ciało i umysł. Skracanie snu, zwiększanie wydajności, wielozadaniowość, planowanie trzech kroków do przodu. Trzy to za mało. Zaplanujmy pięć, a może osiem. Zakupy, odebrać dzieci ze szkoły, zrobić obiad, wstawić pranie, pojechać do mechanika, dokończyć spóźnione projekty, sprawdzić ten cieknący kran, zaplanować kolejny dzień...


Brzmi znajomo? To nie koniec. Nadchodzi weekend, a my:

- nadrabiamy zaległości, powstałe w trakcie tygodnia

- jesteśmy tak przeciążeni, że nie mamy ochoty robić NIC, i robimy NIC, a później żałujemy zmarnowanego czasu i z wyrzutami sumienia wkraczamy w nowy tydzień (oczywiście nicnierobienie jest czasami potrzebne, byle nie stało się weekendową rutyną i przymusem).

Błędne koło, prawda? Jak się z tego wydostać?

Z pomocą przychodzi… kalendarz. Coraz więcej w nim nietypowych świąt, nawiązujących do coraz popularniejszego w Polsce ruchu Slow Life. 25 lutego obchodzimy Dzień Powolności, 12 września Dzień Uważności, a 19 czerwca Dzień Leniwych Spacerów - World Sauntering Day. Angielskie sauntering oznacza ‘niespieszne przechadzanie się zrelaksowanym krokiem’.


I to nas może uratować. Spacer! Ale nie byle jaki. Taki, w którym pogrążymy się całkowicie, który pomoże zrelaksować ciało i umysł. Wiem, łatwiej powiedzieć niż zrobić. Trudno o relaks, kiedy głowa jest pełna zmartwień, myśli o niezałatwionych sprawach i nadchodzących wydarzeniach. Odpoczynek nie jest możliwy, jeśli gryzą nas wyrzuty sumienia, że zamiast pracować i ogarniać codzienność, spacerujemy, „marnując” czas. Coraz więcej Polaków deklaruje, że nie potrafi wypoczywać. Jak spacerować, aby mózg zresetować?


Oto 3 WSKAZÓWKI, przetestowane na sobie:


ZAPLANUJ SPACER

Niektórym trudno przychodzą spontaniczne decyzje typu: teraz odpoczywam. Wiążą się często z lękiem i wyrzutami sumienia. „Mam iść na przechadzkę skoro tyle spraw do załatwienia, a czasu tak mało?” Jeśli należysz do podobnie myślących osób, to wpleć spacer w swój codzienny grafik. Wybierz jeden, luźniejszy, dzień w tygodniu, kiedy masz więcej wolnego czasu. Ustal, jakie czynności chcesz wykonać. Nie przesadzaj z ilością obowiązków, wybierz dwie lub trzy priorytetowe sprawy. Na samym końcu dołącz do listy spacer. WAŻNE! Najlepiej, jeśli będzie Twoją ostatnią aktywnością tego dnia. Chcemy uniknąć sytuacji, w której spacerujesz z zegarkiem w ręku i kontrolujesz czas, bo coś zostało niezrobione. Powinieneś przy tym wykonać zaplanowane czynności zanim pójdziesz na spacer, który ma stać się miłym akcentem dnia, a nie kolejnym obowiązkiem!

Podsumowując, wybierasz odpowiedni dzień, przygotowujesz (niedługą!) listę rzeczy to do, spacer wpisujesz na jej końcu. Rozprawiasz się z obowiązkami, idziesz na przechadzkę w poczuciu zadowolenia z dobrze wykonanej pracy, bez potrzeby martwienia się o czas: plan został wykonany, a Ty masz spontaniczne chwile przed sobą, możesz leniwie spacerować. 😊

WSKAZÓWKA: Każdy z nas ma swoje wieczorne rytuały do wykonania przed snem. Jeśli myśl o nich będzie Ci przeszkadzać w efektywnym spacerowaniu (Trzeba zrobić kolację, przygotować dokumenty na jutro, itp.), spróbuj wykonać je wcześniej. Możesz z powodzeniem przygotować kolację przed wyjściem i wstawić ją do lodówki. Będzie na Ciebie czekać, gdy wrócisz.


ZAANGAŻUJ SIĘ

Najlepiej relaksują takie aktywności, które spełniają dwa warunki: odbywają się na świeżym powietrzu oraz angażują Twoje ciało i umysł. Podczas spaceru Twoje ciało jest w ruchu i jest Ci za to wdzięczne. Pozostaje jeszcze aspekt higieny psychicznej. To bardzo ważne, aby zaabsorbować umysł czymś, spoza codziennego kręgu spraw, dopiero wtedy będzie w stanie odpocząć. Spróbuj znaleźć coś, co pochłonie Twoją uwagę. Może to być jedno z ulubionych zajęć Polaków: grzybobranie (ale jeśli nie znasz się na grzybach, nie próbuj!), które jest zbawienne dla naszego zdrowia. Serio! To leśny fitness! Pomyśl o tych przebytych kilometrach, skłonach, przysiadach. Ponadto nasze gałki oczne, zwykle wlepione w monitor, pracują intensywnie, co jest bardzo dobre dla kondycji oka. I najważniejsze – grzybobranie skupia nasze myśli na tropieniu i zdobywaniu i… tylko na tym. Porzucamy cywilizację i znowu szukamy pożywienia w lesie. Znajdujemy grzyba, rośnie motywacja, a my chcemy więcej i więcej. Tak silne zaangażowanie w aktywność pozwala naszemu mózgowi na bycie „tu i teraz”, praca i dom zostają wyparte przez teraźniejsze bodźce. Innym pomysłem na spacer absorbujący naszą uwagę może być sesja fotograficzna w plenerze. Jedni tego nie lubią, ja kocham. Do moich ulubionych zajęć podczas spaceru należy wyszukiwanie oczami ciekawych kadrów i, cyk!, robienie zdjęć. Możesz to robić spontanicznie, jak ja, lub mieć określony plan: udać się do parku narodowego, by fotografować dzikie zwierzęta, skupić się na mikrofotografii, spacerować po bulwarach i uwieczniać w kadrze rytm miasta. Masz się tym cieszyć, bawić i odpocząć od codzienności. Kolejnym z pomysłów jest aktywna obserwacja przyrody. Tropimy ślady zwierząt, rozpoznajemy je, próbujemy zidentyfikować gatunki mijanych drzew, przyglądamy się owadom, szukamy ziół. Ta pozwala stworzyć niezwykłą więź z przyrodą. Rodzinom z dziećmi polecam zabawę „Kto pierwszy znajdzie”. Od naszej inwencji zależy, czego będziemy szukać. Mogą być to trzy żółte kwiatki, liście w kształcie serca lub okrągłe kamyki. Ujarzmicie w ten sposób rozkojarzone umysły dzieciaków i kupicie sobie trochę spokoju. 😉

NO INTERNET

Odetnij się od świata, zostawiając telefon w domu. Jeśli chcesz go mieć przy sobie, by robić zdjęcia, włącz tryb samolotowy lub wyjmij kartę sim. Aparat będzie wciąż działał, a Ty unikniesz niepotrzebnych rozpraszaczy i powiadomień. Jeżeli nie możesz sobie na to pozwolić, bo musisz być w kontakcie z domownikami, po prostu wyłącz Internet, a na mało ważne wiadomości nie odpisuj. Świat wirtualny to nasza codzienność, dlatego bardzo ważne, żeby chociaż przez chwilę pobyć poza nim.

Ostatnia wskazówka: wypróbuj powyższe rady. 😊

Daj znać w komentarzu, czy udało Ci się efektywnie wypocząć na spacerze. Bardzo mocno Ci kibicuję. A może jesteś typem człowieka, który bez problemu potrafi zresetować swoją głowę?

148 wyświetlenia
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now